Dette er noen av de som kommer til årets Bokdag på Rana bibliotek.

Levi Henriksen har også besøkt oss før, men kommer veldig gjerne igjen. Vi er også veldig glade for å ha ham med. I år vil biblioteksjef Hilde Rokkan snakke med ham om den siste boka hans, og han vil i tillegg gjøre en liten minikonsert etter bokpraten.

For å underholde barna kommer i år Klovnen Koko. Han er en flørtete og danseglad klovn som gjerne vil imponere med sine fantastiske kunster. Showet varierer høyt og lavt mellom klassisk og ikke fullt så klassisk klovning, bisarre påfunn, ballonger, musikk, fakirstunt og høy grad av publikumsinvolvering.

Trine Hamran vil presentere sin siste bok «Grytøyatragedien». 11. juli 1972 døde 17 mennesker da en militær Twin Otter fra 719-skvadronen i Bodø fløy inn i en fjellvegg på Grytøya. Kapteinen var full. Det er en dramatisk fortelling om den største forsvarsulykken i Norge etter krigen, om hvordan Luftforsvaret la lokk på ulykken, og om de etterlattes søken etter svar. Myndighetene har fortsatt ikke tatt ansvar, men sendt de etterlatte ut i en juridisk hengemyr i kampen for oppreisning.

Svein Hammer har doktorgrad i sosiologi og har arbeidet som miljøsosiolog ved Nord universitet. «– Vi lever i den grønne omstillingens tid. Klimaendringer, tap av naturmangfold, overforbruk, forsøpling og andre miljøtemaer har plassert oss på kanten av et stup.» Svein Hammer har med «Grønt manifest» fullført en trilogi om grønn politikk og grønn samfunnsutvikling.

Sven Gunnar Simonsen er født og oppvokst i Mo i Rana, men flyttet sørover etter gymnaset. Han er journalist, statsviter, bistandsarbeider og forfatter. Han har jobba som forsker ved PRIO, og har hatt en rekke oppdrag for FN i Afrika og Asia. På Rana bibliotek er han for å presentere sin siste krimbok: «Crux».

Kirsti Torhaug har nylig vært aktuell i «Fruen fra havet» på Nordland teater. Hun er imidlertid også bokdebutant i år, og på Bokdagen kommer hun for å snakke om sin roman «Fornuftens skjøre grense». Boka er første del av Amazonas-trilogien, som forteller livshistorien til Per. Den spenner over et århundre og tre verdensdeler og forteller om menneskelig ondskap og smerte, men også om vennskap, håp og eventyrlyst.

Mona Eidem er født og oppvokst i Mo i Rana. Hun vil presentere sin nylig utgitte bok «Hønsehuset i Toscana». Boka er en frittstående oppfølger til sin forrige roman «Farvel til krumkakene». Mona Eidem har rukket å få en stor leserskare siden hun debuterte med novellesamlingen «Løvhytta» i 2015.

I tillegg har vi tradisjonen tro stand der lokale utgivelser kan kjøpes, juleverksted for barna, åpen kafé hele dagen og Ark bokhandel selger bøkene til forfatterne.

Program for dagen:

Barneavdelingen
10:00-14.00 – Juleverksted
10:15-11:00 – Klovnen Koko
2. etasje
11:00 – Mona Eidem «Hønsehuset i Toscana»
11:30 – Trine Hamran «Grytøytragedien»
12:00 – Kirsti Torhaug «Fornuftens skjøre grense»
12:30 – Sven Gunnar Simonsen «Crux»
13:00 – «Årbok for Rana 2022»
13:30 – Svein Hammer «Grønt manifest»
14:00 – Levi Henriksen «La meg få vandre i min sannhet» Bokprat med Hilde Rokkan + minikonsert

Velkommen til den årlige Bokdagen!

Translate »